Majitelia hudobných klubov na Slovensku zakladajú asociáciu. Ponúkajú konkrétne riešenia
Majitelia sedemnástich slovenských hudobných klubov sa stretli vo štvrtok 7. mája v Novom Meste nad Váhom, kde v klube Blue Note riešili súčasnú situáciu, ktorá paralyzovala ich krehkú životaschopnosť, hľadali možnosti zachovania svojej existencie a zároveň iniciovali vznik Asociácie Hudobných Klubov Slovenska. Zatiaľ ide o pracovný názov, ktorý doladia s tým, že momentálne hľadajú právnu formu, pod ktorou bude asociácia existovať. Pod spoločným združením chcú na úvod začať komunikáciu s tromi partnermi, a to s Ministerstvom Kultúry, Fondom na podporu umenia a SOZA.
Blue Note, Piano Klub, Klub 77, Smer klub 77,
Nájomná jednotka 210, Music a Cafe, Bombura, Stromoradie, Klub za Rampami,
Barmuseum, Frankie Rock Club, Klondajk, Queen´s Pub, Randal, MMC, RC Mlyn
a Collosseum sú všetko etablované značky, ktoré ponúkajú ročne spolu viac
ako 2000 živých koncertov, ktoré navštívi v priemere vyše pol milióna
hudobných fanúšikov. Drvivá väčšina týchto klubov funguje vďaka nadšencom,
ktorí túto činnosť robia bez očakávania zisku a len preto, že majú vzťah k hudbe
alebo sú sami hudobníci. Napriek tomu, že nielen oni, ale aj ich
spolupracovníci patria medzi hudobných profesionálov, či pracovníkov kultúry
a každý deň už desiatky rokov tvoria priaznivé prostredie pre hudobný
ekosystém, doposiaľ nikdy nepoberali pomoc od štátu vo forme
grantov, nenávratných príspevkov alebo prostredníctvom akejkoľvek inej
formy. Vzhľadom na súčasnú platnú legislatívu sa tiež nemôžu uchádzať
o externé príjmy zo súkromných zdrojov prostredníctvom sponzorstva.
Narozdiel od športovcov.
„Korona už
neodvratne poznačila celú spoločnosť, ktorej súčasťou je aj kultúra. Hudobné
kluby poskytujú kapelám aj fanúšikom neodmysliteľný background – priestor,
techniku a personálne kapacity, bez ktorých by hudobná scéna nemohla
plnohodnotne fungovať. Stretli sme sa s tým, aby sme našli riešenia, ako
zachovať činnosť klubov aj po tejto kríze, pretože nás postihla ako prvých
a pritom sa k našej činnosti budeme môcť vrátiť medzi poslednými. Na
to, ako pomôcť nielen hudobným klubom, ale aj ľuďom naviazaným na ich
fungovanie, ktorí vykonávajú slobodné a veľmi špecifické, pre hudobnú
scénu potrebné a dôležité povolania, vieme ponúknuť konkrétne riešenia. Na
úvod chceme začať spoločný dialóg
s Ministerstvom Kultúry, Fondom na podporu Umenia a SOZA,“
uviedli na stretnutí majitelia hudobných klubov pre médiá. Pre túto úlohu si
zvolili piatich zástupcov – Tibora Zelenaya z Blue Note, Petra Hajšu
z Piano Klubu, Miša Malichera z Nájomnej Jednotky 210, Martina
Višňovského zo Stromoradia a Juraja Rybana z Randalu a MMC.
Hudobné Kluby nie sú krčmy ani
reštaurácie
Hudobné kluby sú základom každej hudobnej scény.
Vychovávajú nové generácie hudobníkov a množstvo pracovníkov v nich
získava svoje prvé pracovné skúsenosti na
špecifických pozíciách pódiových technikov, zvukárov, osvetľovačov,
cibria si svoje produkčné a organizačné schopnosti, učia sa propagácii
(grafika, fotografia, práca s videom, nákup reklamného a mediálneho
priestoru), komunikácii s médiami (písanie tlačových správ, reportáží, ich
distribúcia médiám, či profesionálny servis akreditovaným novinárom
a fotografom). Zaujímavosťou je, že mnohí dnešní profesionáli začínali
práve v kluboch na spomínaných pozíciách alebo pomáhali pri nosení
techniky, brigádovali v šatni, či na bráne. Všetci títo ľudia, pracujúci
v kluboch a na týchto pozíciách ostali zo dňa na deň bez príjmu.
„Práca
v hudobnom klube začína ráno a končí v neskorých nočných
hodinách. Dôležité je si uvedomiť, že kluby nie sú krčmy, kaviarne ani
reštaurácie ako sa mnohí ľudia mylne domnievajú. Ponúkanie gastro služieb
v hudobných kluboch je samostatnou, doplnkovou službou, ktorá nemá žiaden
vplyv na úspešnosť hudobnej produkcie. Hudobný klub je priestor
s kvalitnou akustikou, ktorú docielite finančne náročnou stavebnou
a inžinierskou úpravou, má vhodné pódium, nadštandardné elektrické siete
a kvalitnú výkonnú zvukovú, osvetľovaciu, prípadne aj premietaciu
techniku.“ Organizovanie živých koncertov má takisto pozitívny ekonomický
dopad na ďalšie segmenty a prináša nemalé príjmy pre iných podnikateľov
v mestách ich konania, ktorí predávajú široké spektrum produktov
a ponúkajú rozsiahle typy služieb. Vďaka tomu, že tieto kluby vo
svojich mestách finančne pokrývajú v plnej miere aj s rizikom mínusu
všetky náklady na úspešnú realizáciu koncertov.
Garáže kluby
nenahradia
Hudobné kluby nie sú ani Kultúrne centrá
a vzhľadom na to, že vychovávajú mladých hudobníkov čiastočne suplujú iné
kultúrne inštitúcie ako Osvetové strediská či Kultúrne domy. Majoritná väčšina
klubov je v prenajatých priestoroch a bez akéhokoľvek finančného
krytia, pretože prežívali z mesiaca na mesiac a svoje fungovanie
dotovali z doplnkových reštauračných alebo kaviarenských služieb, ktoré
ostali tiež paralyzované. „To je holý
fakt. Bez pomoci, či už štátu alebo prenajímateľov, nebudeme schopní prežiť
a väčšine klubov hrozí zánik, prípadne sa dostanú do existenčných
problémov.“ Neskôr preto nebudú môcť ani požiadať o akúkoľvek podporu,
pretože nebudú spĺňať podmienky vzhľadom na možné dlhy na sociálnych
a zdravotných odvodoch, prípadne pri daňových nedoplatkoch a podobne.
Majitelia klubov triezvo odhadujú, že ak sa im nepodarí zachovať aspoň
v prevažnej miere terajší stav našich kultúrnych priestorov, tak
v najbližšej dobe v rozmedzí 3 až 5 rokov nevzniknú pri
predpokladanej recesii ekonomiky nové kluby, pretože budú na okraji záujmu
podnikateľských aktivít. „Ubudne aj
odborných profesií naviazaných na
produkcie a takisto nevychováme nových odborných pracovníkov. Rovnako to
zasiahne hudobníkov, ktorí nebudú mať kde celoročne koncertovať
a nevychováme ani mladých hudobníkov, pretože garáže hudobné kluby
nenahradia. Jedno súvisí s druhým.“
Ponúkajú
konkrétne riešenia, aby nezanikli
Kluby momentálne nevedia, v ktorej fáze
a za akých podmienok budú môcť začať s realizáciou hudobných
produkcií. Kým sa opäť budú môcť vrátiť k svojej skutočnej práci,
pripravili štyri hlavné body, ktoré chcú odkomunikovať na stretnutiach so
zástupcami Ministerstva kultúry, Fondu na podporu umenia a SOZA.
*Vytvoriť priestor v grantovej schéme FPU aj
na priamu adresnú podporu hudobných klubov alebo klubových produkčných
projektov (klubové festivaly, tematické klubové koncerty a iné).
* Zabezpečiť možnosť získania sponzorských
prostriedkov úpravou zákona o sponzorstve tak, aby to bolo pre poskytovateľa
atraktívne a nie odrádzajúce. Viaceré hudobné kluby totiž fungujú ako
neziskovky a nemôžu potenciálnym partnerom ponúkať sponzorstvo, nakoľko si
tieto výdavky nie je možné uplatniť do nákladov. Pritom v športovom
odvetví je to bežná prax.
* Samostatnou kapitolou je problematika kluby
a SOZA, kde sa spoločne so zástupcami chceme zamyslieť nad spôsobom
platenia poplatkov za autorské práva. Sme presvedčení o tom, ak by sa
zaviedol rozumný a reálne nastavený paušálny poplatok, tak sa ho nikto nebude
snažiť obchádzať a v konečnom dôsledku bude jeho výber
v absolútnom čísle.
*Samozrejme najväčším aktuálnym problémom je ustáť
nájmy. Veríme, že v tejto situácii ponúkne dobré riešenia vláda, nakoľko
je to problém, ktorý sa dotýka všetkých nájomcov a prenajímateľov. Pomoc
by však mohla byť aspoň čiastočne zahrnutá aj v prípadnom grantovom rámci
FPU ako uznateľný náklad na produkčné projekty hudobných klubov.
Vznikajúcu Asociáciu Hudobných
Klubov Slovenska zakladajú:
Blue Note, Nové Mesto nad Váhom
Piano Klub, Trenčín
Klub 77, Banská Bystrica
Smer Klub 77, Žilina
Nájomná Jednotka 210, Nitra
Music a Cafe, Nitra
Bombura , Brezno
Stromoradie, Prešov
Klub za Rampami, Nové Mesto nad Váhom
Barmuseum, Martin
Frankie Rock Club, Nitra
Klondajk, Veľký Kolačín
Queen´s Pub, Púchov
Randal @ MMC, Bratislava
RC Mlyn, Vrútky
Collosseum, Košice
redakciu informoval Edo Kopček, PR manažér Stromoradia
foto: archív Blue Note